StartsidenBoJobbeKultur/fritidTuristinfo

Slagord for Hemne

Hemne fikk i 2007 slagord og en tilknyttet profil. Her kan du lese mer om prosessen og resultatet.
nyhetsbilde
typebilde
Info

Oppdatert: 08.11.11

Mange slagord

Gjennom reklame for ulike produkt og firma har vi etter hvert blitt kjent med mange slagord:

  • Lottomillionærer er ikke som andre millionærer (Lotto)
  • Det enkleste er ofte det beste (Rema1000)
  • Bare må ha det (Tine melk)
  • Kurerer gruff (Ali kaffe)
  • Ikke tøft å være død (Trygg trafikk)

Etter hvert har også mange kommuner blitt med på dette, og bruker sitt slagord på nett, i brosjyrer, annonser o.l. Med et slagord ønsker en at næringsliv, foreninger og privatpersoner i kommunen får en felles profil som en kan bygge identitet rundt. Eksempler på kommuneslagord kan være:

  • Selbu - et lykkeland (Selbu)
  • Oppdal så klart (Oppdal)
  • Når du vil (Hitra)
  • Regionsenter i vekst (Orkdal)
  • Trygghet, trivsel, tilhørighet (Skaun)
  • Kjem'n te Tynset så trivs'n (Tynset)

Slagord for Hemne

Hemne kommune og Hemne Næringsforum satte i 2007 ned en gruppe som skulle finne et godt slagord for Hemne. Det kom inn mange forslag fra publikum også, og her noen av dem som var vurdert:

  • Glimt i øyet
  • Litt arti
  • Vakkert og variert
  • Go'daga i Hemne

Mot slutten av arbeidet i gruppen var det enighet om å satse på "Go'daga i Hemne". Det gir hovedsaklig gode assosiasjoner, men har også en assosiasjon knyttet til latskap (Go'daga på arbeid kan bety at det er lite å gjøre). Da kom det fram et forslag på "Hemne - prøv du å!" og gruppen valgte å gå for det. Det ble vedtatt i Hemne kommunestyre høsten 2007.

Hemne - prøv du å!

Baktanken med slagordet var det du sier til andre når du har opplevd noe bra. Særlig når du har klart noe som både du og andre kanskje var litt redd for å prøve. Slagordet blir dermed en anbefaling om å prøve Hemne. Prøve naturen, prøve miljøet, prøve å bo her, prøve livet her, prøve lykken her, prøve fisket, prøve å etablere seg her osv.

Det er vanskelig å lage et slagord som ikke kan vries på i negativ retning. Oppdal arbeidet for noen år siden for å finne et nytt slagord fordi "Oppdal så klart" kunne oppfattes litt overlegent. "Hemne - prøv du å!" blir dårlig når en knytter det til en negativ sak som f.eks. rusmisbruk eller råkjøring.

Logoen som ble laget til slagordet har en kontur av fjell. Fargene er grønt for skog og blått for vann og hav.

Bruk av logo

Hemne og kommune og Hemne Næringsforum oppfordrer til at alle bruker logoen. Bare gjennom aktiv bruk kan vi klare å gjøre slagordet til vårt. Et godt slagord trenger ikke å ha så mye innhold - på den måten er det vi som kan fylle det med de beste assosiasjoner.

Hemne - prøv du å!

Hemne - prøv du å! (på bakgrunn)